panda
panda

درمان افسردگي در سالمندان

 
دوره سالمندي براي بسياري از افراد دوره پرتنشي خواهد بود. به دليل ابتلا به برخي از بيماري‌ها، دوري از فرزندان، دوري از دوستان و بازنشستگي و بسياري از دلايل ديگر ممكن است موجب بروز افسردگي در سالمندان شود. سالمندان بيش از هر زمان ديگري به توجه و مراقبت نياز دارند و فرزندان و نزديكان آنها بايد مراقبت سالمند خود باشند و او را از نظر جسمي و روحي حمايت كنند. افسردگي در سالمندان بيمار و سالمنداني كه در خانه سالمندان زندگي مي‌كنند شايع‌تر است و بايد درمان شود تا كيفيت زندگي سالمند بهبود يابد.
جوانان و سالمندان مشاهده مي‌شود. افسردگي معمولا با احساس ناخوشايند غم و اندوه و خشم همراه است و كيفيت زندگي فرد را تحت تاثير قرار مي‌دهد. در برخي از موارد شدت افسردگي به حدي است كه زندگي عادي فرد را مختل مي‌كند و فرد قادر نيست فعاليت‌هاي روزمره خود را به درستي انجام دهد.
سازمان بهداشت جهاني افسردگي را اينگونه تعريف كرده است: افسردگي، احساس غم و كاهش تمايل براي انجام اموري است كه در گذشته براي فرد لذت بخش بوده است و اين كاهش ميل و انگيزه دست كم تا دو هفته پايدار خواهد بوددر اين روش از انواع داروهاي ضد افسردگي متناسب با شرايط جسمي و روحي سالمند استفاده مي‌شود. در برخي از افراد تنها يك دارو مي‌تواند تاثير چشم گيري بر حال سالمند داشته باشد و در برخي از افراد بايد براي درمان افسردگي از تركيب چند دارو استفاده شود تا درمان اثر بخش باشد. پيش از آغاز درمان به روش دارو درماني مي‌توانيد با استفاده از مشاوره رايگان تلفني پزشكي از عوارض داروها و ميزان اثربخشي آنها مطلع شويد. داروهاي ضد افسردگي عبارتند از:
داروهاي مهاركننده باز جذب سروتونين و نوراپينفرين
داروهاي مهاركننده انتخابي باز جذب سروتونين
داروهاي بازدارنده مونوآمين اكسيدوز
داروهاي ضد افسردگي سه حلقه‌اي
داروهاي ضد افسردگي ساده
در اين روش درماني، روانشناس با صحبت كردن سالمند را تشويق مي‌كند تا درباره مشكلات و درگيري‌هاي ذهني خود و هر آنچه موجب ناراحتي او مي‌شود گفتگو كند. صحبت كردن سالمند در بهبود حال روحي سالمند نقش بسيار موثري دارد و به روانشناس كمك مي‌كند تا علت اصلي بروز افسردگي در سالمند را كشف كند. همچنين با ارائه راه حل‌هاي عملي و تمرينات ذهني به سالمند كمك مي‌كند تا بتواند حالات روحي خود را كنترل كند و در برابر افكار منفي و احساسات ناپايدار بهترين تصميم را بگيرد و با آنها كنار بيايد. در جلسات مشاوره تلفني روانشناسي، سالمندان مي‌توانند بدون خجالت يا استرس با روانشناس صحبت كنند و مشكلات و مسائلي كه موجب آزرده حالي آنها مي‌شود را با مشاور در ميان بگذارند.
 

علت افسردگي در سالمندان

 
افسردگي معمولا به دليل يك اتفاق ناگوار در زندگي يا شرايط بد زندگي رخ مي‌دهد. اما برخي از علل محيطي و برخي از بيماري‌ها خطر ابتلا به افسردگي در سالمندان را افزايش مي‌دهد. برخي از مواردي كه در ادامه به آن اشاره خواهيم كرد دلايلي هستند كه ممكن است علت اصلي بروز افسردگي در سالمندان باشد كه در هر سالمند با توجه به شرايط زندگي و وضعيت جسمي متفاوت خواهد بود. با استفاده از مشاوره روانشناسي تلفني مي‌توانيد با شرح حالات روحي و جسمي بيمار دليل اصلي ابتلا به افسردگي را متوجه شويد. اين دلايل عبارتند از:
عوارض مصرف برخي از داوها
داشتن سابقه خانوادگي (اگر از اقوام نزديك مبتلا به افسردگي بوده باشند احتمال ابتلا به افسردگي بيشتر از حالت معمولي خواهد بود)
عدم برخورداري از محبت و حمايت اطرافيان و اعضاي خانواده
قطع عضو يا از كار افتادن عضو به دليل بيماري ( به عنوان مثال قطع عضو به دليل ابتلا به ديابت، يا از كار افتادن عضو به دليل سكته مغزي)
ابتلا به برخي بيماري‌هاي مزمن و دردناك
از دست دادن شريك زندگي و تنها بودن سالمند
از دست دادن فرزندان و دلتنگي
مونث بودن سالمند (افسردگي در سالمندان در زنان سالمند بيشتر به چشم مي‌خورد)
گاهي وجود يك بيماري نهفته در سالمند ممكن است علت اصلي بروز افسردگي باشد. بنابراين براي بررسي وضعيت جسمي سالمند توصيه مي‌شود در طول سال به طور مرتب آزمايش چكاپ سلامت سالمندان انجام شود و شرايط سالمند به دقت بررسي شود.
حدود 20 درصد از سالمندان مشكلاتي از قبيل ضعف حافظه، اختلالات خواب، احساس ترد شدگي و از كارافتادگي و انزوا را تجربه مي‌كنند و اين احساسات در زنان سالمند بيشتر است. سالمنداني كه شريك زندگي خود را از دست داده‌اند و تنها زندگي مي‌كنند، مشكلات مالي دارند و براي مخارج اوليه زندگي در مضيقه هستند و يا سالمنداني كه به دور از فرزندان زندگي مي‌كنند بيشتر در معرض ابتلا به افسردگي مي‌باشند. توجه به سالمندان و حمايت عاطفي و مالي آنها مي‌تواند بسياري از مشكلات سالمندان را برطرف نمايد و خطر ابتلا به افسردگي را كاهش دهد.
چند روش ساده براي كاهش علائم افسردگي كه در مشاوره تلفني روانشناسي نيز به آن اشاره خواهد شد عبارتند از:
ملاقات سالمند با دوستان و نزديكان
تغيير سبك زندگي
يافتن راه حلي براي برطرف كردن مشكلات
انجام تمرينات ورزشي منظم با استفاده از خدمات فيزيوتراپي در منزل
استفاده از تكنولوژي و لوازم ديجيتال
انجام فعاليت‌هاي مفيد ذهني و فكري
ارتباط بيشتر با فرزندان و گذراندن اوقاتي خوش با آنها
پياده روي و گردش روزانه در پارك يا سطح شهر
داشتن يك سرگرمي مداوم مانند باغباني
حمايت مالي فرزندان و كمك به هزينه‌هاي درمان و هزينه‌هاي منزل
برخورد صحيح فرزندان و نزديكان با سالمند با توجه به شرايط جسمي و روحي سالمند
براي استفاده از خدمات پرستار سالمند در منزل مي‌توانيد از طريق سايت آزمايش آنلاين درخواست خود را ثبت نمائيد تا كارشناسان ما با شما تماس حاصل نمايند. خدمات پرستاري در منزل به منظور بهبود كيفيت زندگي سالمندان عزيز ارائه مي‌گردد و پرستاران مجرب و متخصص به خوبي با نحوه برقراري ارتباط با سالمندان آشنا مي‌باشند.
 
امتیاز:
بازدید:
برچسب: افسردگي در سالمندان،
موضوع:
[ ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ ] [ ۱۰:۲۹:۰۰ ] [ panda ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 8
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی