panda
panda

قوانين ترك منزل توسط همسر

 
در طول زندگي مشترك زوجين، ممكن است به دلايلي هر كدام از آنها اقدام به ترك منزل كنند. ترك منزل توسط هر كدام از زوجين تابع قوانيني است كه چنانچه اين پروسه طولاني شود، طرف مقابل مي تواند از طريق قانوني وارد عمل شده و عليه طرفي كه اقدام به ترك منزل كرده، اقامه دعوا كند. طبق قانون اين اقدام توسط هر كدام از طرفين صورت بگيرد، مي تواند عواقب و پيامدهايي براي آنها در پي داشته باشد. در اين مقاله برآنيم تا به موضوع قوانين ترك منزل توسط همسر بپردازيم. با ما همراه باشيد.
مطابق قانون مدني به مجرد وقوع عقد نكاح ميان زن و مرد، آنها به زوجيت يكديگر در مي آيند و اين يعني آنها در قبال يكديگر حق و حقوقي تعريف شده طبق عرف و قانون خواهند داشت. از مهم ترين حق و حقوق زوجين در مقابل هم كه مورد تاكيد قانون نيز واقع شده است، تكليف هر كدام از آنها به زندگي زير يك سقف در كنار يكديگر است.
در اين ميان، ممكن است هر يك از زوجين بنا به دلايلي، اقدام به ترك منزل كنند كه متعاقب آن انجام وظايف زناشويي دچار وقفه خواهد شد. چنانچه در اين مورد نياز به دريافت مشاوره تخصصي داريد مي توانيد با مشاوران مجرب موسسه مشاوره حقوقي همراه باشيد. در اين مركز امكان ارائه مشاوره حقوقي رايگان به صورت تلفني فراهم شده است.
زنان ممكن است به دلايلي اقدام به ترك منزل كنند. اين اقدام مي تواند به دليل وجود عواملي مانند اعتياد همسر، فحاشي و بد دهني، نبود امنيت جاني براي زن و مواردي از اين قبيل اتفاق بيافتد. اما در صورتي كه ترك منزل از طرف زن به دلايل موجه نباشد، طبق قانون مدني، وي با حكم قانوني خروج بدون اجازه شوهر مواجه خواهد شد.
طبق قانون مدني، زن مكلف به تمكين از شوهر خود است و در قبال اين تمكين است كه نفقه به وي تعلق مي گيرد. بنابراين تمكين تكليف زن و پرداخت نفقه نيز تكليف مرد شمرده مي شود. تمكين در دو نوع عام و خاص تعريف شده است كه تمكين عام به تبعيت زن در امور كلي زندگي خانوادگي از مرد اشاره دارد و تمكين خاص نيز، به روابط زناشويي ميان زن و مرد مربوط مي شود.
طبق تعاريف ارائه شده، زن ملزم است در محل سكونت مرد اقامت داشته باشد و نبايد بدون اجازه وي و بدون وجود عذر موجه، اقدام به ترك منزل كند. در صورت خروج زن بدون عذر موجه يا بدون اجازه همسر، حكم قانوني فرار زن شوهردار يا خروج از منزل بدون اجازه شوهر در مورد وي به اجرا در خواهد آمد.
بنابراين چنانچه زن، بدون وجود يكي از مصاديق عدم تمكين و بدون در نظر گرفتن وظايف قانوني خود، منزل خود را ترك و در محلي غير از محل سكونت همسر خود اقامت كند، مي توان عبارت ترك منزل توسط زن را در مورد وي به كار برد.
زن در صورتي كه به استناد يك عذر موجه منزل همسر خود را ترك كند و بتواند آن را اثبات نمايد، دريافت حق نفقه از وي ساقط نخواهد شد و اين امكان را دارد كه دادخواستي مبني بر تامين مسكن علي حده به كمك وكيل تنظيم كرده و با رأي دادگاه، مرد را ملزم نمايد كه منزلي جداگانه براي وي تامين كند و همچنين نفقه خود را نيز دريافت نمايد. در صورت نياز به دريافت مشاوره تخصصي در مورد قوانين ترك منزل توسط همسر، مي توانيد با مشاوران مجرب موسسه مشاوره حقوقي در ارتباط باشيد. خدمات مشاوره اي اين مركز در قالب مشاوره حقوقي رايگان تلفني ارائه مي گردد.
 

حكم ترك منزل توسط همسر

 
با توجه به اينكه ترك منزل توسط شوهر، به توقف وظايف وي در قبال همسر و زندگي مشترك مي انجامد، حكم قانوني اين عمل شامل دو بخش حقوقي و كيفري است كه در ادامه به بررسي بيشتر آنها خواهيم پرداخت.
طبق آنچه اشاره شد، زن با ترك منزل، با پيامدهايي قانوني مواجه خواهد شد. در قانون براي زني كه بدون اجازه همسر خود، اقدام به ترك منزل كند، حكم قانوني پيش بيني شده است. در قانوني مدني، پيامدهاي ترك منزل بدون اجازه همسر و بدون داشتن عذر موجه توسط زوجه به شرح زير مشخص شده است:
يكي از مهم ترين و در واقع اولين پيامدي كه متوجه زني كه بدون اجازه شوهر، اقدام به ترك منزل مي كند، خواهد بود، اين است كه زن بواسطه اين عدم تمكين، حق دريافت نفقه را از دست مي دهد و مرد ملزم به پرداخت نفقه به زن نخواهد بود. البته اين امر مستلزم اثبات ترك منزل از سوي زن، توسط مرد است. مرد براي اين كار بايستي اظهارنامه عدم تمكين به دادگاه ارسال نمايد.
پيامد ديگري كه در صورت ترك منزل توسط زن متوجه وي خواهد بود، ساقط شدن اجراي شرط تنصيف اموال در مواقعي است كه مرد قصد طلاق زن را داشته باشد. با به اثبات رسيدن ترك منزل توسط زن، و صادر شدن حكم نشوز در مورد وي، مرد در موقع طلاق ديگر الزامي براي اجراي شرط تنصيف اموال كه در عقدنامه قيد شده است، نخواهد داشت.
امكان ازدواج مجدد مرد، پيامد ديگر ترك منزل توسط زن است. بدين معني كه اگر زوجه منزل را بدون وجود عذر موجه ترك كند، مرد نيز بتواند آن را در دادگاه ثابت كند، اين مورد مي تواند به عنوان مصداق بارزي از عدم تمكين شمرده شود. در اين صورت مرد با استناد به عسر و حرج ناشي از تجرد، مجاز است دادخواستي مبني بر ازدواج مجدد به دادگاه ارائه نمايد. در صورت موافقت دادگاه مرد مي تواند اجازه ازدواج مجدد گرفته و اقدام به ازدواج كند. اگر در اين مورد نياز به مشاوره با يك وكيل مجرب داريد مي توانيد با مشاوران متخصص موسسه مشاوره حقوقي در تماس باشيد و از خدمات اين مركز كه در قالب مشاوره حقوقي رايگان به صورت تلفني ارائه مي شود، استفاده نماييد.
لازم به ذكر است كه ترك منزل توسط زن، مشمول حكم جزايي نخواهد بود. به عبارتي ترك منزل توسط زن جرم محسوب نمي شود و طبق قانون نمي توان زن را به دليل ترك منزل، تحت پيگرد كيفري قرار داد. بنابراين توجه به اين نكته الزامي است كه حتي با رأي دادگاه نيز نمي توان هيچ زني را به زور مجبور به تمكين كرد.
 
امتیاز:
بازدید:
برچسب: ترك منزل توسط همسر،
موضوع:
[ ۱۰ خرداد ۱۴۰۱ ] [ ۰۳:۰۶:۳۵ ] [ panda ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 2
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی