panda
panda

علائم سرطان روده چيست

 
روبان آبي كه كمي از نوع معروفش در ديابت پررنگ‌تر است متاسفانه مبتلايان به آن را خيلي سريع به ياد  علائم سرطان روده مي‌اندازد. نماد يك بيماري تا حدودي پنهان و اگر به موقع شناسايي نشود، بسيار خطرناك كه در كمين همه انسان‌ها با سبك زندگي اشتباه نشسته است. اين سرطان كه البته هم در روده بزرگ و هم در روده كوچك مورد بررسي قرار مي‌گيرد با نام‌هاي سرطان كولون(Colon Cancer)، سرطان ركتوم يا چنگار روده بزرگ نيز مشهور است. در واقع سرطان روده به رشد سلول‌هاي سرطاني در كولون يا ركتوم (بخشي از روده بزرگ) گفته مي‌شود. اين بيماري به دليل رشد غيرطبيعي سلول‌ها اتفاق مي‌افتد كه مي‌توانند به بافت‌هاي ديگر بدن حمله كنند (متاستاز) يا در آن‌ها تكثير داشته باشند.
نشانه‌ها و علائم سرطان روده مي‌تواند شامل مواردي همچون خون در مدفوع (هماتوشزي)، تغيير در حركات روده، كاهش وزن و خستگي هميشگي باشد. بسياري از سرطان‌هاي روده بزرگ به دليل عوامل ناشي از سبك زندگي و افزايش سن ايجاد مي‌شوند و تعداد كمي از موارد به خاطر اختلالات ژنتيكي ارثي اتفاق مي‌افتند. عوامل مرتبط با رژيم غذايي كه خطر اين بيماري را افزايش مي‌دهند شامل گوشت قرمز و گوشت‌هاي فرآوري شده و همچنين مصرف زياد الكل است. عامل خطر ديگر بيماري التهابي روده است كه مواردي از قبيل بيماري كرون و كوليت زخمي را در بر مي‌گيرد.
سرطان روده بزرگ را مي‌توان با گرفتن نمونه كولون در طول سيگموئيدوسكوپي يا كولونوسكوپي تشخيص داد. غربالگري در كاهش احتمال مرگ ناشي از سرطان روده بزرگ مؤثر است و با شروع سن ۵۰ سالگي و بعد از آن به صورت مداوم تا سن ۷۵ سالگي توصيه مي‌شود. درمان‌هايي كه براي سرطان روده به كار مي‌رود، مي‌تواند شامل تركيبي از جراحي، پرتودرماني، شيمي‌درماني و درمان هدفمند باشد.
احتمال درمان سرطان‌هاي محدود به درون ديواره كولون، با جراحي وجود دارد، اما سرطاني كه در سراسر بدن گسترش يافته، معمولاً قابل درمان نيست و مديريت بر روي بهبود كيفيت زندگي و علائم بيماري متمركز مي‌شود. مطالعاتي كه به تازگي به وسيله محققان كالج پزشكي ويل كورنل آمريكا انجام شد نشان مي‌دهد كه فعال كردن مجدد يك ژن، رشد سلول‌هاي سرطاني روده را متوقف و سلول‌ها را به بافت سالم تبديل مي‌كند. ۸۰ تا ۹۰ درصد تومورهاي كولوركتال به دليل جهش در همين ژن اتفاق مي‌افتد؛ بنابراين معكوس كردن فعاليت اين ژن، نقش بسزايي در توقف رشد تومور سرطاني دارد. براي مشاوره تلفني پزشكي با مجموعه آزمايش آنلاين همراه باشيد.
 

علائم اصلي سرطان روده

 
اغلب سرطان ها در كولون يا ركتوم از پوليپ ها ايجاد مي شوند، بنابراين غربالگري براي پيدا كردن يا برداشتن آنها به جلوگيري از رشد آنها كمك مي‌كند.
كاهش وزن ناگهاني و يا رشته‌اي و باريك شدن مدفوع يكي از اين علامت‌ها است.
خونريزي ركتال به رنگ قرمز روشن يا تيره
مدفوع رشته اي يا باريك
تنسموس، احساس نياز به تخليه روده، در حالي كه چيزي از آن خارج نمي‌شود
كم خوني ناشي از فقر آهن
درد مداوم شكم
كاهش وزن
اگر چه ممكن است اين علائم ناشي از بيماري هاي ديگر مانند بواسير يا بيماري هاي التهابي روده باشد، اما بايستي حتما در مورد آنها با پزشكتان مشورت نماييد. خون در مدفوع، حتي اگر به طور گاه و بيگاه ديده شود، نبايستي ناديده گرفته شود ، بنابراين در صورت مشاهده هر گونه علائم كه ذكر شد با مشاوره تلفني پزشكي آزمايش آنلاين تماس گرفته و در صورت نياز آزمايشات مربوطه را هر چه سريعتر انجام دهيد.
در مرحله اول سرطان روده بزرگ، هيچ گونه علائم واضحي وجود ندارد ، به محض بروز و گسترش علائم، آنها ممكن است بسته به اندازه و محل تومور متفاوت باشند همچنين علائم اوليه ممكن است تنها روده بزرگ را تحت تأثير قرار دهند و منجر به تغيير در عادات روده شوند و با رشد سرطان، ممكن است در بدن پخش شده و علائم سيستميك مانند خستگي و كاهش وزن، كل بدن شما را تحت تأثير قرار دهند.
بيماران مبتلا به سرطان متاستاتيك روده ممكن است به نشانه ها قبل از تشخيص بيماري توجه نكنند. علائم سرطان كولوركتال متاستاتيك به اندازه تومور يا تومورها و جايي كه سرطان خارج از روده بزرگ يا مقعد پخش شده است، بستگي دارد. با آزمايش ژنتيك سرطان  بيشتر آشنا شويد.
اگر متوجه علائمي شده‌ايد كه برطرف نمي‌شود و شما را نگران كرده است حتما به پزشك مراجعه كنيد. جواب آزمايش مدفوع نشان دهنده چيست؟
از پزشك بپرسيد از چه زماني غربالگري سرطان روده را شروع كنيد. معمولا از 50 سالگي بايد غربالگري شروع شود اما براي افرادي كه احتمال سرطان روده بزرگ در آنها بيشتر است غربالگري زودتر شروع مي‌شود و احتمالا دفعات آن بيشتر است. غربالگري سرطان روده بزرگ را مي‌توان با كولونوسكوپي انجام داد و يكي ديگر از موارد استفاده كولونوسكوپي زماني است كه پزشك به دنبال پيدا كردن پليپ در بدن بيمار است.
 
امتیاز:
بازدید:
برچسب: علائم سرطان روده،
موضوع:
[ ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ ] [ ۱۰:۲۷:۵۷ ] [ panda ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 1
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی