panda
panda

دادخواست طلاق از طرف مرد چيست

 
يكي از رايج‌ترين انواع دعاوي طلاق، دادخواست طلاق از طرف مرد است. در ماده ۱۱۳۳ قانون مدني آمده است كه مرد اختيار دارد هر گاه بخواهد، بدون نياز به اثبات مشكل خاصي در روابط زناشويي، با پرداخت حق و حقوق مالي زوجه خود، او را طلاق دهد. اما طرح دادخواست طلاق از طرف زن مستلزم اثبات عدم سازگاري و توانايي مرد براي ادامه زندگي زناشويي است. در اين مقاله نحوه طرح دادخواست طلاق از طرف مرد و مراحل رسيدگي به پرونده به طور مختصر توضيح داده خواهد شد براي كسب اطلاعات بيشتر مي‌توانيد با بهترين وكلاي سايت مشاوره حقوقي در ارتباط باشيد و  از خدمات مشاوره حقوقي رايگان تلفني مركز بهره مند گرديد.
اگر زوجه مدت زمان زيادي در زندگي مشترك مرد حضور نداشته باشد، مرد مي‌تواند با حكم دادگاه او را به صورت غيابي طلاق دهد. اين نوع طلاق تفاوتي با طلاق حضوري ندارد، زيرا در طلاق حضوري مرد موظف است حقوق مادي زوجه را بپردازند، اما در شرايطي كه زوجه در كنار مرد حضور نداشته است و از وي تمكين ننموده است، از حقوق مادي خود محروم شده و دادگاه حكم طلاق را بدون نياز به حضور وي صادر مي‌نمايد. اما اگر زوجه پس از گذشت مدتي زماني از صدور حكم طلاق، از حكم مطلع شود، مي‌تواند دادخواست اعتراض خود را به دادگاه اعلام نمايد. بدين ترتيب تمامي حقوق زن در خصوص طلاق غيابي رعايت مي‌شود. چنانچه در خصوص نحوه طرح طلاق غيابي و يا اعتراض به حكم طلاق غيابي سوالي داشتيد مي‌توانيد با مشاوران مركز تماس حاصل نمائيد و از مشاوره حقوقي آنلاين ما استفاده نمائيد.
پرداخت نفقه از سوي مرد بعد از صادر شدن حكم طلاق از سوي دادگاه بايد به مدت ۱۰۰ روز (زمان عده) ادامه داشته باشد. مگر اينكه زوجه باكره باشد يا به دلايلي پرداخت نفقه شامل وي نشود.  اجرت المثل نيز مربوط به ايام زوجيت است كه مرد بايد به زوجه پرداخت نمايد. اجرت المثل مبلغي است كه كارشناس رسمي دادگستري با توجه به ميزان درآمد و دارايي مرد و تعداد فرزندان و نوع زندگي آنها محاسبه مي‌نمايد. اجرت المثل از زمان جاري شدن خطبه عقد تا زمان طلاق محاسبه مي‌شود.
 

مراحل دادخواست طلاق از طرف مرد

 
اگر مرد بخواهد زوجه خود را طلاق دهد، ابتدا بايد با مشورت وكيل خود دادخواست طلاق تنظيم نمايد. اين دادخواست براي طرح انواع دعاوي خانوادگي و حقوقي مورد استفاده قرار مي‌گيرد. مرد پس از مراجعه نزد وكيل و تنظيم دادخواست، بايد براي ثبت آن به دفاتر خدمات قضايي مراجعه نمايد تا دادخواست براي دادرسي به دادگاه ارسال شود. دادگاه پرونده را براي ايجاد صلح و سازش ميان زوجين به داوري ارجاع مي‌دهد. داوران از سوي طرفين دعوا تعيين مي‌گردند و سن آنها نبايد كمتر از ۳۰ سال باشد.
در مراحل دادخواست طلاق چنانچه مرد دلايلي مانند عدم تمكين زوجه، ترك منزل، ابتلا به بيماري لاعلاج يا نازا بودن زوجه و مواردي اين چنين را مطرح نمايد، رسيدگي به پرونده با سرعت بيشتري صورت خواهد گرفت و قاضي حكم طلاق را سريعتر صادر خواهد نمود. اثبات هر يك از دلايل فوق موجب مي‌شود تا حقوق مادي زوجه به وي تعلق نگيرد. به عنوان مثال اگر طي انجام آزمايشات  مشخص شود كه زوجه نازا است يا عدم تمكين خانم اثبات شود، زوجه از حقوق مادي خود محروم مي‌گردد.
مهريه: مهريه حقي است كه با جاري شدن خطبه عقد به زن تعلق مي‌گيرد و زوجه هرگاه كه بخواهد مي‌تواند مهريه خود را از مرد مطالبه نمايد. مهريه جزو حقوقي است كه حتي با اثبات مشكلات ذكر شده نيز بايد به زوجه پرداخت شود. اگر مرد توانايي پرداخت مهريه را به صورت يكجا نداشته باشد، دادگاه مهريه را قسط بندي مي‌نمايد و زماني را براي پرداخت هر قسط مشخص مي‌كند و مرد موظف است در زمان مقرر، بخشي از مهريه را به زوجه پرداخت كند.
نفقه: نفقه مبلغي است كه مرد موظف است تا زماني كه زوجه با وي زندگي مي‌كند به وي بپردازد. حتي تا زمان اتمام مدت عده زوجه، مرد بايد اين مبلغ را به زوجه به طور مرتب و ماهيانه بپردازد.
نصف اموال مرد: چنانچه مرد به هر دليل بخواهد زوجه خود را طلاق دهد، بايد نصف اموالي كه در مدت زندگي با همسر خود به دست آورده است را به وي ببخشد.
در صورتيكه زوجه حق تمكين را به جاي آورده باشد، رابطه نامشروع نداشته باشد و نسبت به مرد حسن خلق داشته باشد، مرد موظف است در زمان طلاق، تمامي حقوق مادي زن را به وي پرداخت نمايد.
حضانت فرزندان در طلاق از جانب مرد بدين صورت است كه فرزند پسر تا سن هفت سالگي با مادر و از سن هفت سالگي تا ۱۵ سالگي با پدر زندگي مي‌كند. پس از سن ۱۵ سالگي فرزند پسر مي‌تواند به انتخاب خود نزد مادر يا پدر زندگي كند. اما در مورد فرزند دختر اين موضوع كمي متفاوت خواهد بود. فرزند دختر تا سن ۷ سالگي با مادر و تا سن ۹ سالگي با پدر زندگي خواهد كرد و پس از ۹ سالگي فرزند دختر مي‌تواند تصميم بگيرد كه با كدام يك از والدين زندگي مي‌كند. اما اگر زوجين جور ديگري با يكديگر توافق كرده باشند، حضانت فرزند با توجه به توافقات مشخص خواهد شد.
 
 
امتیاز:
بازدید:
[ ۱۰ خرداد ۱۴۰۱ ] [ ۰۳:۰۵:۵۵ ] [ panda ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 10
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی