panda
panda

دادخواست طلاق از طرف زن چيست

 
مطابق با قانون مدني حق طلاق با مرد است اما اگر زن بخواهد درخواست طلاق دهد، راه بسيار سختي پيش رو خواهد داشت. مي‌توان گفت پيروزي در اين راه بدون مشاوره حقوقي امكان پذير نخواهد بود. براي اينكه زن بتواند دادخواست طلاق تنظيم نمايد بايد دلايل كافي براي اثبات عدم تواناي مرد در اداره زندگي و عدم سازش ارائه دهد تا پرونده در مرحله دادرسي رد نشود. در اين مقاله قصد داريم به نحوه طرح دادخواست طلاق از طرف زن و شرايط لازم براي رسيدگي به آن بپردازيم.
بسياري از مردم بر اين باورند كه اگر تقاضاي طلاق از طرف زن باشد مهريه به وي تعلق نمي‌گيرد. اما اين باور صحيح نيست. اگر زن بتواند ثابت كند كه يكي از شرايط دوازده گانه ضمن عقد وقوع يافته است، علاوه بر دريافت مجوز طلاق، مي‌تواند مهريه را از مرد مطالبه نمايد. اما ممكن است دادگاه با دادخواست طلاق زن مخالفت كند و زن براي طلاق از مرد و راضي نمودن وي براي طلاق مجبور شود مهريه خود را ببخشد. اما به طور كلي طرح دادخواست طلاق مشكلي براي دريافت مهريه بوجود نخواهد آورد. اما اگر زن باكره باشد، در زمان صدور حكم طلاق نصف مهريه به وي تعلق مي‌گيرد.
زن پس از مشورت با وكيل و دريافت مشاوره حقوقي رايگان بايد به دفاتر خدمات قضايي مراجعه نمايد و درخواست طلاق خود را ثبت نمايد. در زمان ثبت درخواست بايد مدارك و شواهد لازم را ضميمه نمايد. دادخواست طلاق به دادگاه ارجاع داده خواهد شد و مراحل دادرسي در دادگاه آغاز مي‌شود. قاضي پس از بررسي مدار ك و شواهد موجود، در صورتي كه حق با زن باشد، حكم طلاق را صادر مي‌كند. اگر دلايل زن براي طلاق كافي نباشد، دادخواست از سوي قاضي رد مي‌شود. زن مي‌تواند به حكم رد دادخواست اعتراض نمايد و مجدد دادخواستي تنظيم نمايد و از قاضي بخواهد مجدد پرونده را بررسي نمايند. به منظور كاهش احتمال رد شدن دادخواست توصيه مي‌شود از مشاوره رايگان با بهترين وكلا در سايت استفاده نمائيد. كارشناسان ما مراحل دادخواست طلاق را به طور كامل براي شما شرح خواهند داد.
 

شرايط طرح دادخواست طلاق از طرف زن

 
زن حق طلاق داشته باشد: اين حق در زمان عقد، جزو شرايط عقد نوشته مي‌شود و در سند ازدواج ثبت مي‌گردد.
زوج نفقه زن را پرداخت نمي‌كند و يا از پرداخت نفقه ناتوان است: بر اساس ماده ۱۱۲۹ قانون مدني اگر زوج از پرداخت نفقه امتناع ورزد و زن مي‌تواند اين موضوع را در دادخواست مطرح نمايد. اگر دادگاه بر اين اساس حكم طلاق زوجين را صادر نمايد اما مرد براي اجراي حكم حاضر نشود، دادگاه نماينده‌اي را براي اجراي حكم و امضاي سند طلاق به دفترخانه ازدواج و طلاق خواهد فرستاد.
عسر و حرج زن از سوي زوج: عسر و حجر به معني مشقت و سختي در زندگي است. اگر مرد شرايط زندگي را براي زن سخت نمايد و او را آزار و اذيت كند، زن مي‌تواند با طرح اين مساله در دادخواست، تقاضاي طلاق نمايد. از جمله مواردي كه به عنوان عسر و حرج شناخت مي‌شوند عبارتند از: اعتياد مرد به مواد مخدر، ضرب و شتم زن، ترك خانه براي مدت زمان طولاني، زنداني بودن مرد براي مدت بيش از ۵ سال، ابتلاي مرد به بيماري لاعلاج و مواردي از اين قبيل جزو موارد عسر و حرج محسوب مي‌شوند و زن مي‌تواند با طرح هي يك از موارد ذكر شده و اثبات آن، تقاضاي طلاق نمايد.
عدم حضور زوج به مدت بيش از چهار سال: طبق ماده ۱۰۲۹ قانون مدني اگر مرد به مدت بيش از ۴ سال غيبت داشته باشد و زن از وي هيچ اطلاعي نداشته باشد، مي‌تواند دادخواست طلاق تنظيم نمايد و تقاضاي طلاق كند.
در صورتيكه هر يك از شرايط زير در دادخواست مطرح گردد پرونده در مراجع قضايي مورد رسيدگي قرار خواهد گرفت. براي اطلاع از شرايط دقيق مي‌توانيد از راهنمايي مشاوران سايت مشاوره حقوقي استفاده نمائيد.
در قانون مدني دادخواست طلاق از طرف مرد با دادخواست طلاق از طرف زن شرايط متفاوتي دارد و دادخواستي كه از طرف زن براي طلاق تنظيم مي‌گردد بايد مطابق با شرايط باشد.
لازم به ذكر است كه طرح دادخواست طلاق از طرف زن و كسب نتيجه مطلوب كار بسيار دشواري خواهد بود، اگر مرد راضي به طلاق نباشد، زن بايد براي موفقيت در اين راه سختي بسياري را متحمل گردد. دلايل بسياري بايد ارائه گردد تا پرونده در دادگاه رد نشود. به همين دليل توصيه مي‌شود پيش از هر اقدامي حتما از مشاوره حقوقي رايگان تلفني استفاده نمائيد و راهنمايي‌هاي لازم براي اقدامات اوليه براي طرح دادخواست مناسب و موفق را دريافت نمائيد. هر چه دادخواست قوي و كامل باشد، احتمال پيروزي پرونده بيشتر خواهد بود.
 
امتیاز:
بازدید:
برچسب: دادخواست طلاق از طرف زن،
موضوع:
[ ۱۰ خرداد ۱۴۰۱ ] [ ۰۳:۰۵:۳۶ ] [ panda ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 7
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی