panda
panda

شرايط به اجرا گذاشتن مهريه

 
مهريه به عنوان حق قانوني زن، به صورت عند المطالبه قابل دريافت است. اما در اغلب موارد در موقع طلاق است كه زنان اقدام به مطالبه مهريه خود مي كنند. با توجه به افزايش آمار طلاق و ازدياد پرونده هاي قضايي مرتبط با مطالبه مهريه، قوانين و شرايط مقرر در اين زمينه مي تواند دچار تغيير شود. ما در اين مقاله بر آنيم تا به موضوع به اجرا گذاشتن مهريه و مراحل و قوانين مرتبط با آن بپردازيم.
موضوع مهريه، مطالبه آن، امروزه يكي از پرچالش ترين مقوله هاي حقوقي است كه مي توان از آن به عنوان يك پديده اجتماعي يا معضل اجتماعي فراگير نام برد. قوانين و مراحل به اجرا گذاشتن مهريه ممكن است همه ساله يا چندين سال يكبار به روز رساني شده و دچار تغيير شوند. بر همين اساس، شما كاربر گرامي در صورت نياز به كسب اطلاعات جامع و تخصصي در مورد به اجرا گذاشتن مهريه و مراحل و قوانين جديد آن مي توانيد با مشاوران خبره موسسه مشاوره حقوقي همراه باشيد و از مشاوره هاي تخصصي و تكميلي آنها كه به صورت مشاوره حقوقي رايگان ارائه مي شود، استفاده نماييد.
با توجه به بخشنامه اي كه از سوي رئيس قوه قضاييه صادر شده و به اجراي بند ب ماده ۱۱۳ قانون پنجم توسعه تاكيد دارد، دادخواست مهريه پيش از ارسال به محاكم قضايي، بايستي به اداره ثبت ارجاع داده شود. در غير اين صورت، مراجع قضايي از پذيرش آن معذور خواهند بود. بنابراين طبق اين بخشنامه، اولين گام براي به اجرا گذاشتن مهريه و ارائه درخواست صدور اجرائيه مهريه، مراجعه به دفتر ثبت ازدواج و طلاقي است كه عقد در آنجا به ثبت رسمي رسيده است. حال اين اقدام توسط خود شما انجام گيرد يا براي انجام اين مراحل از وكيل مهريه استفاده كنيد، چندان فرقي نمي كند.
در مرحله بعدي، بايستي به اداره ثبت اسناد و املاك (اداره اجراي مهريه) مراجعه نماييد. از اين طريق مي توان هم اقدام به ممنوع الخروج كردن زوج كرد و همچنين درخواست توقيف اموال وي را ارائه نمود. در صورت عدم وجود هيچ گونه اموال يا عدم ارائه مشخصات اموال زوج، اداره ثبت اسناد و املاك از مَراجعي مانند بانك و راهور استعلام به عمل مي آورد تا به ليستي از دارايي ها و اموال زوج دسترسي داشته باشد.
در صورت پيدا شدن مالي، اداره مزبور اقدام به توقيف مال كرده و بعد از ارزيابي هاي اوليه، ملك يا مال را به مزايده مي گذارد. زوج در اين مورد داراي حق اعتراض است.
 

مراحل به اجرا گذاشتن مهريه

 
چنانچه در مدت ۲ ماه مالي پيدا نشد، يا بعد از ۶ ماه نتيجه اي حاصل نشد، زوجه يا وكيل وي مي تواند درخواست صدور ارجاع پرونده به دادگاه را ارائه كند.
امروزه شاهد افزايش پرونده هاي مهريه هستيم و متعاقب آن مراحل و روند اجرا و توقيف اموال براي دريافت مهريه نيز طولاني و تنش زا شده است، بنابراين چنانچه در اين مورد نياز به دريافت مشاوره داريد بهتر است به يك وكيل كاربلد و مجرب مراجعه كنيد. مشاوران و وكلاي متخصص موسسه مشاوره حقوقي آماده اند تا وكالت دعاوي مهريه شما را بر عهده بگيرند و يا در صورت نياز به مشاوره تخصصي، مشاوره حقوقي رايگان به صورت تلفني و حضوري ارائه دهند.
در برخي از شهرها، برخلاف آنچه در قانون آمده است، زوجه اين اجازه را ندارد كه از طريق دادگاه براي دادخواست مطالبه مهريه خود اقدام كند و اغلب براي به اجرا گذاشتن مهريه به اداره اجراي ثبت ارجاع مي شود. اما اگر مرد فاقد اموالي براي توقيف باشد، اقدام از اين طريق بيهوده خواهد بود و نمي تواند نتيجه اي براي زوجه در پي داشته باشد و صرفا امكان ممنوع الخروج كردن زوج وجود دارد. طبق قانون محكوميت هاي مالي و قانون حمايت از خانواده، امكان جلب شوهر براي عدم پرداخت مهريه، تنها از طريق دادگاه و تنها تا سقف ۱۱۰ سكه فراهم است. با اين حال امكان به اجرا گذاشتن مهريه از طريق دادگاه در بيشتر شهرهاي ايران امكان پذير است.
در اين ميان زوج مي تواند در صورت نداشتن بضاعت پرداخت مهريه، دادخواست اعسار از پرداخت مهريه را داده و از دادگاه تقاضاي تقسيط مهريه را داشته باشد. با موافقت دادگاه با تقسيط مهريه و قطعي شدن اين حكم، زوج مي تواند با پرداخت پيش پرداخت اوليه و چند قسط مهريه، درخواست رفع ممنوع الخروجي خود را داشته باشد. براي كسب اطلاعات جامع در اين مورد و دريافت مشاوره رايگان به صورت حضوري و تلفني مي توانيد با مشاوران موسسه مشاوره حقوقي همراه باشيد.
 
امتیاز:
بازدید:
برچسب: به اجرا گذاشتن مهريه،
موضوع:
[ ۹ خرداد ۱۴۰۱ ] [ ۱۲:۳۲:۲۶ ] [ panda ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 5
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی